TRANSFORMISANJE PROSTORA ZA UČENJE PISMENOSTI
Transformisanje prostora za učenje pismenosti
Međunarodni dan pismenosti prilika je da se upozori na nepismenost kao globalni problem jer pisana reč oduvek je povezivala ljude iz prošlog, sadašnjeg i budućeg vremena u jedinstveno čovečanstvo.
Širom sveta 8. septembra obeležava se Međunarodni dan pismenosti. Organizacija Ujedinjenih nacija za obrazovanje, nauku i kulturu (UNESKO) proglasila je 8. septembar za Međunarodni dan pismenosti 1967. godine, da bi se svake godine, bar na taj dan, istakla važnost čitanja i pismenosti, kako u životu pojedinca, tako i društva u celini. Opštom deklaracijom o ljudskim pravima iz 1948. godine priznato je pravo na obrazovanje, a time i pravo na pismenost.
Godine 1979, samo 68% svetske populacije znalo je da čita i piše. U 2020. ovaj broj je porastao na 86,7%. Uprkos ovom napretku, 771 milion mladih i odraslih širom sveta još uvek ne poseduje osnovne veštine pismenosti – od kojih su 60% devojčice i žene. Kovid-19 pogoršao je ovaj problem.
Međunarodni dan pismenosti 2022. godine obeležava se se pod sloganom „Transformisanje prostora za učenje pismenosti“. Potrebno je transformisati prostore za učenje koji mnogima nisu na raspolaganju i tako obezbediti kvalitetno, pravično i inkluzivno obrazovanje za sve. Zatvaranje škola i prekidi uzrokovani pandemijom virusa korona verovatno su doveli do gubitka učenja i napuštanja školovanja. Svedoci smo da se poslednjih godina učenje pismenosti dešava izvan tradicionalnih prostora kao što su škola i učionica. Transformisanje prostora za učenje pismenosti: Iskoristite, prilagodite i transformišite – moto i poruka za 2022. godinu – što je postavljanje terena za doživotno učenje.
Bibliotekari OŠ „Dušan Jerković“ iz Užica trude se da kroz svoje aktivnosti i projekte rade na poboljšanju svih vrsta pismenosti, da podstaknu razmišljanje na ovu temu i da ukažu učenicima koliko treba da se obrazuju. Pismenost je pravo, a ne privilegija. Kao i prethodnih godina bibliotekarke Mirjana Radovanović Pejović i Ana Duković pripremile su izložbu i održale niz predavanja na ovogodišnju temu.
UNESKO u svom dokumentu posvećenom pismenostima 21. veka, još 2007. godine, naglašava njihovu nužnost za pojedinca i društvo u digitalnom okruženju i naziva ih pismenostima opstanka. Profesor F. V. Horton , autor teksta, razlikuje sledeće neophodne pismenosti:
– Osnovna, čitalačka pismenost,
– Matematička pismenost,
– Medijska pismenost
– Obrazovanje na daljinu i e-učenje
– Kulturalna pismenost
– Informaciona pismenost.
Mirjana R. Pejović, Ana Duković