Auto-put i kroz sela grnčara, pršutara i proroka
Višestruki značaj planiranog auto-puta, koji bi od Požege do granice sa BiH išao preko Zlakuse, Užica, Mačkata i Kremana
Užice – Ostvare li se najave, auto-putem ćemo se za koju godinu voziti kroz selo grnčara i zemljanih lonaca, uz ersku prestonicu koja sanja brzi put i investitore, zatim selom pršutara i „Pršutijade”, pa kroz selo proroka Tarabića… Od Požege preko Zlakuse, Užica, Mačkata i Kremana trebalo bi, kako su projektanti nacrtali a političari najavljuju, da vodi auto-put ka granici sa BiH, deo buduće trase od Beograda ka Sarajevu.
Ta zamisao, nada užičkog kraja da će ovde stići još kakva strana investicija, sve glasnije se pominje poslednjih meseci. Najpre je početkom novembra pri potpisivanju srpsko-kineskog ugovora u Budimpešti za gradnju auto-puta Preljina–Požega rečeno da ta deonica Koridora 11 predstavlja i deo buduće saobraćajnice Beograd–Sarajevo, te da je od Požege preostalo da se izgradi još oko 60 kilometara do granice sa BiH.
Preko Užica ka Višegradu i dalje do Sarajeva. Ova trasa se pominje i povodom pisma o namerama potpisanog sa Turskom, koja se uključila u realizaciju projekta auto-puta Beograd–Sarajevo.
U BiH se, istina, čuje i predlog da bi auto-put između dve prestonice mogao možda da vodi drugim pravcem, kroz Bijeljinu, Brčko i Tuzlu, ali ova užičko-višegradska trasa za sada deluje kao izvesnija. Tim pre što je, kako mediji pišu, u Saobraćajnom institutu CIP napravljen generalni projekat auto-puta sa prethodnom studijom opravdanosti za pravac od Požege preko Užica, dok za „bijeljinsku” trasu još ne postoje projekti.
Po rešenju CIP-a, auto-put od Požege do Kotromana (odakle se dalje nastavlja kroz BiH preko Višegrada do Sarajeva) bio bi dug između 60 i 65 kilometara. Imao bi 62 mosta i 22 tunela, dve vozne i jednu zaustavnu traku. Mediji navode da se tu predviđa pet denivelisanih raskrsnica (Požega, Zlakusa, Mačkat, Kremna i Kotroman) i 13 nadvožnjaka, a trasa bi prošla pored Užica i Čajetine, na samo nekoliko kilometara od Zlatibora.
Koliko bi ovo povezivanje modernom saobraćajnicom značilo Užicu pitali smo užičkog gradonačelnika Tihomira Petkovića:
– Neprocenjiv je i višestruk značaj ovog auto-puta ne samo za Užice, nego za zapadnu Srbiju, srednje Podrinje, istočnu Republiku Srpsku i Sarajevsku regiju. Potpuno je jasno da jedino uski lokalistički interesi mogu vezu između dva glavna grada trasirati nekom drugom rutom. Nije baš najjasnije zašto se potencira na toj tzv. severnoj opciji kroz BiH, kad je udaljenost postojećeg auto-puta od te regije manja od 50 kilometara – ističe Petković.
Po njegovim rečima, na prvom mestu je ekonomski značaj budućeg auto-puta za užički kraj.
– Ključni preduslov za dolazak investitora je kvalitetna saobraćajna infrastruktura. Mi kao grad već niz godina ne možemo da budemo konkurentni onima koji se nalaze na ključnim koridorima. A užička privreda je izvozno orijentisana, nigde u Srbiji nema ovoliko dobrih kompanija koje su toliko daleko od auto-puteva. Izuzetan bi bio značaj i za turizam ovog kraja. Auto-put je važan i zbog demografije, jer se zapadna Srbija i istočna Republika Srpska prazne, pa bi moderna saobraćajnica i razvoj zaustavili negativne demografske trendove. Ovaj auto-put ima i politički značaj. Nekoliko puta je naš predsednik Aleksandar Vučić mudro definisao srpsko-bošnjačke odnose kao temelj stabilnosti Balkana. Spajanje dva glavna grada kroz mešovite sredine je dugoročan doprinos procesu pomirenja, suživota, saradnje i opstanka – ocenjuje užički gradonačelnik.
Podršku trasi auto-puta preko Užica i Višegrada nedavno su dali i predstavnici Sarajevsko-romanijske i Drinske regije na sastanku sa predsednicom Vlade RS Željkom Cvijanović održanom u Andrićgradu. Načelnici opština Pale, Sokolac, Rogatica, Novo Goražde i Višegrad naglasili su da je trasa, koja bi išla istočnim delom Srpske (preko Višegrada, Rogatice, Romanije), predviđena strateškim i planskim dokumentima RS i jedinstvena šansa za razvoj ovog područja.
– Ovo niko ne može promeniti i ovo je konačna odluka – izjavio je tom prilikom Milovan Bjelica, načelnik opštine Sokolac, dok je prvi čovek Pala Boško Jugović rekao da će ova trasa biti precizirana uz saglasnost Vlade Republike Srpske. Po rečima načelnika opštine Višegrad Mladena Đurevića, taj auto-put bi obradovao Višegrađane, od njega bi korist imala cela regija.
Politika / Branko Pejović