Crno-beli stih u koloru ovenčan Disovom nagradom
Crno-beli stih u koloru ovenčan Disovom nagradom
U čačanskoj Biblioteci pesnička luč gori već 61. godinu osvetljavajući ime i delo velikog Vladislava Petkovića, a njemu u čast ovogodišnje „Prolećeˮ krunisano je u petak, 31. maja bogatim poetsko-muzičkim programom. Klapna je simbolično podignuta u Unutrašnjem dvorištu Biblioteke otvaranjem izložbe „Kratak metar, negativ i stihˮ posvećene laureatu Disove nagrade Nenadu Jovanoviću, čiji su autori Nataša Krivačević Popović i Tanja Vuković, a svečanost je nastavljena u Velikoj sali dodelom vrednih priznanja dobitnicima.
Veče je započeto muzičkom tačkom Nikole Radovića i pesmom „Theprofessor”, dok se glumac Miloš Vlalukin interpretacijom pesama „Gruzijski filmˮ i „Dirladaˮkretao kroz Jovanovićevu filmskim objektivom kadriranu poeziju.
Izložbukoja je svojevrsni pesnički dokumentarac u 12 scena, segmenata, odnosno koloritnih i živopisnih, stihovima i slikama premreženih plakata, otvorio je Gojko Božović. Osim dvorišne galerije, drugi deo postavkečine autorske knjige Nenada Jovanovića i publikacije koje se vezuju za njegovo stvaralaštvo, a koje suizložene u unutrašnjem prostoru ustanove. Dizajn plakata i kataloga potpisuje Milenko Savović, a fotografije su plod rada Bože Vasića, Milenka Savovića, Nebojše Čovića i Vladimira Simića.
Publiku su pozdravili i autori Nataša Krivačević Popović i Tanja Vuković ističući da se u susretu s stvaralaštvom laureata „često projavljivala želja da se za trenutak podese satovi i zaustavi vreme, da se pređe iz jednog boljeg sveta u drugiˮ. Govoreći o pesniku koji živi i stvara na dva „kraja sveta” i posmatra ga gotovo trodimenzionalno, one su pokušale da kroz postavku prikažu Sve njegove portrete odabirom poezije koja će zauvek pripadati njegovoj biografiji, uprkos vremenima u kojima je sve teže osvitati bez umetničke strategije.Poseban momenat za sve one koji poznaju Jovanovićevu poetiku, ali i one koji je tek otkrivaju, bio je onaj u kome je laureat govorio svoje stihove „Helen Keler”. Kroz ovaj deo programa publiku je vodio glumac Vladimir Jocović.
Svečana akademija 61. Disovog proleća okupivši pesnike, književne kritičare i kulturne pregaoce potvrđuje da je poezija sveprisutna u životima onih koji je pišu i koji o njoj promišljaju. Kako stihove vidi i osluškuje predstavila je Sonja Milovanović u svom Slovu o poeziji:„Čitanje je dar. Dar koji se uvek iznova prima, prihvata i gubi. Setiti se sebe takođe je moguće tek kada smo sebe zaboravili. Čitalački trenuci sebe-zaborava nalik su detetu obuzetom svojom igrom, baš onom detetu čija igra „zahteva znanje obdareno ogromnim neznanjem”, jer iako se ponavlja, igra je za njega uvek nova avantura. Slično tome, i mi imamo uvek novo, drugačije čitanje”.
Milica Ćuković koja se obratila u ime žirija za dodelu nagrada za najbolje eseje ohrabrila je mlade autore da intenzivnije čitaju aktuelnu pesničku produkciju i da slobodno i odvažno biraju za teme svojih eseja dela pesnika koji su naši savremenici.
Vredna priznanja Petru D. Takiću, Jeleni Milić i Pavlu Zeljićuuručio je direktor Biblioteke Bogdan Trifunović.
Mladi stvaraoci iz generacije u generaciju donose drugačiji, ali uvek važan pesnički glas. Ove godine, kako je istakao Marjan Čakarević pročitavši obrazloženje žirija, Narada „Mladi Disˮ pripala je Simoni Dmitrović za rukopis Osim šumskog požara, koji će Gradska biblioteka Čačak do jeseni objaviti kao 43. publikaciju u Ediciji „Tokoviˮ. Plaketu je u ime ustanove dobitnici uručio laureat Nenad Jovanović.
Centralni deo svečanosti bio je uručenje Disove nagrade Nenadu Jovanoviću. Iako pesnik tvrdi da svi satovi ovoga sveta kasne, stigao je tačno na 61. Disovo proleće da podseti da se u stihove može upasti kao u kakav pejzaž u kome ćemo poželeti da prebivamo što duže. U ime žirija obratio se Dragan Bošković, aprogovarajući o tradiciji i modernosti, između ostalog je istakao da „ako Dis predstavlja ime za modernističko buđenje, za jutro našeg modernističkog pevanja, Jovanović je ime za postmodernističku nesanicu, a njegova je pesma intenzivno umreženje kulturoloških intertekstualnih sila bez kojih danas pevanja nemaˮ.
Povelju je dobitniku predao direktor manifestacije Bogdan Trifunović, dok je u ime pokrovitelja događaja novčani deo uručio zamenik gradonačelnika Čačka Vladan Milić.
Nenad Jovanović se izvrsnom besedom zahvalio na nagradi, progovorivši o svom prvom susretu sa pesnikom koji nekog motri kroz okvire svojih naočara, a s kojim se nije upoznao kroz tekst već upravo kroz sliku, tj. portret koji je kao dete video na ekranu crno-belog televizora. „A zatim sam pesnika uzbudljivog izraza lica i umetničkog imena sa stranim prizvukom pronašao među Srpskim piscima u sto knjiga i pročitao najslavnije pesme, iako je trebalo da provedem još niz godina sazrevanja da bi mi se umetnička veličina tih tekstova ukazala u punoj meriˮ, naveo je Jovanović.
Priču o pesniku koji se uplašio da će postati ozbiljan književnik, a čija se bojazan i ostvarila, upotpunio je i glumac Miloš Vlalukin kazujući Jovanovićeve pesme „Očinstvoˮ, „Galeboviˮ, „Gole očiˮ i „Angažovani pesnikˮ.
Uz zahvalnost svim saradnicima koji su učestvovali u realizaciji 61. Proleća program su zaokružili voditelji Tanja Vuković i Vladimir Jocović.Za dobru atmosferu pre i nakon programa pobrinuo se di-džej „Kućna muzika”.