„Dvoglava aždaja“ stara 103 godine iz sveta se vratila kući
Požega – Evropom je putovala i u Francusku stigla, u gradu svetlosti Parizu slavila vek pobede u Velikom ratu, a sada se od tog putešestvija odmara kod svoje kuće – mala parna lokomotiva zvana “dvoglava aždaja“, stara 103 godine, evo miruje na uskom koloseku pod jednom od nadstrešnica Železničkog muzeja u Požegi. Vraćena je ovde prema dogovoru utvrđenom prošle jeseni kada je iz ovog muzeja, kao vredan eksponat, u Francusku otpremljena.
Ova nevelika siva lokomotiva, pisali smo, jedna je od svega dve takve sačuvane u svetu, ponos tehničke zbirke naše železnice. Tipa “Pešo-Burdon“ (po Francuzima koju su je konstruisali) napravljena je 1916. u Filadelfiji. Ima dupli pogon, po dva kotla i ložišta (zato je “dvoglava aždaja“), s mogućnošću kretanja u dva smera bez okretanja. Učestvovala je u Velikom ratu, korišćena na prugama Solunskog fronta za dopremanje municije vojsci. Kasnije je služila za prevoz u rudniku Kostolac (otuda joj i zvanični naziv “Kostolac“), a kao jedan od prvih eksponata poklonjena je Železničkom muzeju Srbije 1951. godine. Ispravna je, oba joj klipa rade. Konzervatorski radovi na ovoj lokomotivi obavljeni su 1983. i 2012. godine, proglašena je za kulturno dobro.
Oktobra prošle godine otpremljena je u Pariz radi izlaganja na obeležavanju stogodišnjice završetka Velikog rata. I to na osnovu ugovora Železnica Srbije i francuskog udruženja “Tako de lak“ (koje ima muzej starih lokomotiva) o ustupanju na privremeno korišćenje, a osigurana na 300.000 evra. Poduhvat je obavljen saradnjom sa Savezom Srba Francuske. Da srpska tehnička vrednost bude eksponat na velikoj svečanosti, a potom svim zainteresovanim na uvidu u muzeju parnih lokomotiva u Grez sur Loanu kod Pariza. Uz francuske garancije da neće zadržati ovu retku lokomotivu i da će “dvoglava aždaja“ posle godinu dana biti vraćena u požeški muzej.
Tako je i bilo, ratna parnjača je ispred Palate invalida u Parizu bila deo velike međunarodne proslave, a zatim na uvidu francuskim ljubiteljima muzejskih železnica. Specijalnim teretnim vozilom uz posebne mere transporta prethodno je kroz pet država dopremljena u grad svetlosti prošle jeseni, a ove je na isti način vraćena u Požegu.
– U Francuskoj je mala lokomotiva bila nešto manje od godinu dana, rado viđena na izložbama kao redak eksponat. Vraćena je u Požegu potpuno očuvana, kakvu smo je i poslali. Sada je ovde u muzeju na svom mestu, pažljivo čuvana kao nacionalno blago. Gotovo svakodnevno nam dolaze domaći i strani posetioci, turisti, đaci da vide retke lokomotive koje imamo, pa i nju. Kroz ovaj muzej godišnje prođe preko 8.000 ljudi – kaže za naš list Mileta Marković iz Železničkog muzeja Požega, koji već dve decenije ovde radi na prijemu posetilaca i održavanju eksponata.
A “dvoglava aždaja“ nije najstariji eksponat ovog muzeja (koji se nalazi pored požeške železničke stanice i prostire na 1,5 hektara). Od parnih lokomotiva koje se ovde čuvaju najstarija je marke “Rama“, napravljena još 1873. u nemačkoj firmi “Kraus“(vukla je dva vagona i “jurila“ 15 km na sat), zatim “Milan“ (po srpskom kralju nazvana) iz 1882., pa onda “dvoglava aždaja“ iz 1916. Tu je, takođe, partizanski oklopni voz koji je saobraćao u vreme Užičke republike 1941. godine, zatim desetak davnašnjih putničkih i teretnih vagona, četiri stanična koloseka, četiri železnička bicikla, autentično opremljen objekat stanice kakva je bila kraj “ćirine“ pruge i drugo. Železnički muzej u Požegi postoji već bezmalo tri decenije.
(Objavila “Politika“, autor teksta Branko Pejović)