Koliki je uticaj tradicionalnog marketinga u 2023. godini?
Koliki je uticaj tradicionalnog marketinga u 2023. godini?
U današnjem digitalnom dobu, tehnološki napredak i globalno korišćenje interneta doveli su do fundamentalnih promena u načinu na koji kompanije promovišu svoje poslovanje. Tradicionalni marketing koji se oslanja na klasične kanale kao što su televizija, radio, štampani materijali ili direktna pošta suočio se sa velikim izazovima.
Međutim, iako su očekivanja bila da će pad ovog tipa marketinga biti ogroman i da će klasični načini oglašavanja biti potpuno potisnuti digitalnim promotivnim kampanjama, to se nije dogodilo. Štaviše, sve su prilike da će u 2023. godini u tradicionalno oglašavanje biti uloženo više novca nego ikada pre. To znači da je ovaj vid oglašavanja u prethodnoj godini bio efikasan i da se investiranje u njega isplatio. Ako i vi imate firmu dobro bi bilo da koristite štampane reklamne materijalei druge vidove tradicionalnog marketinga, jer će vam se uloženi novac i trud verovatno višestruko vratiti.
U tekstu koji sledi osvrnućemo se na ključne statističke podatke koji pokazuju koliki uticaj tradicionalni marketing ima na potrošače. Takođe, predočićemo vam i neke pretpostavke vezane za ulaganja u ovakve oblike oglašavanja u 2023. godini, ali i u budućnosti.
Koliko su potrošači zaniteresovani za tradicionalni marketing i koliko mu veruju?
Sigurno je da se vremenom i tradicionalno oglašavanje promenilo. Od nekadašnjih natpisa na izlozima maloprodajnih objekata i oglasa u novinama, preko TV reklama, danas se stiglo do bilborda i direktne pošte. Ovakvom transormacijom ono je uspelo ne samo da preživi, već i da ima jako vernu i široku publiku.
Istraživanja na koja se poziva sajt marketingsherpa.com pokazuju da tradicionalni načini oglašavanja povećavaju angažman kupaca. Više od polovine potrošača često ili stalno gledaju reklame na TV-u i čitaju štampani reklamni materija koji dobijaju putem pošte od kompanija (razni letci sa akcijama, brošure i katalozi).
Takođe, anketa iste kuće pokazala je da su prvih pet najpouzdanijih formata za oglašavanje u 2022. godini vezani za tradicionalni marketing, pri čemu kupci najviše veruju štampanim oglasima (82%), reklamama na TV-u (80%), direktnoj pošti (76%) i radiju (71%). To pokazuje da trgovci i proizvođači mogu da se oslone na ove metode i kanale oglašavanja kako bi izgradili kredibilitet brenda i poverenje kod kupaca.
Uzmimo u razmatranje i milenijalce. Statistički podaci nam govore da čak 65% njih obraća pažnju na štampane oglase, posebno na direktnu poštu. Oni takođe pažljivo gledaju štampani materijal kako im slučajno ne bi promakla neka važna informacija.
Sve ovo nam govori da tradicionalno oglašavanje ne treba odbacivati kao opciju već ga treba iskoristiti i postavi da deluje zajedno sa digitalnim u svakoj marketiškoj kampanji.
Opšta statistika tradicionalnog marketinga
U poslednjoj deceniji stručnjaci su predviđali da će ulaganja u tradicionalno oglašavanje opasti. Prema podacima iz 28. izdanja The CMO Survey zaista se i dogodio pad ulaganja u ovaj vid marketinga, ali je on, slobodno možemo reći, minimalan -1,4%, iako se očekivalo da će biti značajno veći.
Međutim, podaci iste kuće pokazuju da se stvari menjaju. Za razliku od istorijskog trenda i pada, čini se da se trgovci i proizvođači vraćaju tradicionalnim kanalima oglašavanja. Naime, stručnjaci predviđaju da će potrošnja na ovaj vid ulaganja u marketing samo u ovoj godini porasti za oko 2,9%.
Ono što je još više ohrabrujuće je da povećanje ulaganja u ovoj vid marketinga predvode B2C (Business to Costumer) odnosno one kompanije i biznisi koji svoje proizvode i usluge direktno prodaju kupcima, a ne posrednicima.
Tako na primer, prema anketi The CMO Survey, B2C kompanije koje prodaju usluge planiraju najveći porast ulaganja u tradicionalno oglašavanje od +10,2%. Ni B2C firme koje prodaju proizvode ne zaostaju, sa povećanjem investicija od 4,9%. I jedna i drugi model bave se isključivo preko interneta a ipak povećaju ulaganja u tradicionalni marketing. Možda deluje čudno, ali je isto tako očigledno da su kompanije koje posluju isključivo na internetu shvatile da je tradicionalan marketing nezaobilazni vid oglašavanja da bi se došlo do novih kupaca.
Koliko je novca potrošeno i koliko se očekuje da će biti uloženo u tradicionalni marketing?
Prihod od TV reklama samo u SAD je u 2021. godini procenjen na 72,3 milijardi dolara i očekuje se da će do 2025. nastaviti da raste i da bo mogao dostići sumu od oko 81 milijardu američkih novčanica. Slično je i kada je u pitanju Evropa u kojoj prednjači Velika Britanija. Ovi podaci pokazuju da je TV i dalje medij koji je veoma efikasan i koji trgovci i proizvođači prepoznaju kao jedan od važnijih kanala kada je oglašavanje u pitanju.
Nešto modernija tekovina su bilbordi na koje danas možete naići na svakom koraku, a najčešće u najprometnijim delovima gradova. Očekuje se da će globalno tržište bilborda do 2026. godine vredeti 87,76 milijardi dolara, što je godišnja stopa rasta od 8,3%, iako je u periodu pandemije bilo prilično uzdrmano. Samo je McDonalds u oglašavanja na otvorenom prostoru u 2020. godini u Americi potrošio gotovo 60 miliona dolara. Iza njega slede Apple sa 57 miliona i Geico, odnosno Amazon sa 52,7 i 37,7 miliona.
Što se tiče oglašavanja direktnom poštom, a to su štampani materijali poput kataloga, brošura, kupona i letaka, ulaganje u 2021. godinu je bilo oko 71,57 milijardi dolara.
Kada je u pitanju oglašavanje u štampanim časopisima i novinama, procenjuje se da će u ovoj, 2023. godini, na njega biti potrošeno 48,59 milijardi dolara u celom svetu. Treba istaći da je oglašavanje u prošlim vremenima u novinama bilo jako aktuelno, ali da trenutno beleži blagi pad i da se on i dalje očekuje. Stručnjaci na osnovu anketa i dosadašnjeg ulaganja predviđaju da će stopa investiranja u ovaj vid oglašavanja padati za -4,45% na godišnjem nivou za period od 2022 do 2026. godine.
Što se tiče oglašavanja na radiju, do 2026. godine ulaganje u reklame na ovom mediju će se u svetu povećati na 23,43 milijardi dolara. To predstavlja godišnji rast od oko 4,6%.
Ulaganje u tradicionalan način oglašavanja je samo u SAD u B2B (Business to Business) sektoru za 2021. godinu iznosilo 14.96 milijardi dolara, što je povećanje od 11% u odnosu na 2020. godinu. Očekuje se da će ta cifra u 2023. biti oko 15,78 milijardi dolara.
Prema svim raspoloživim finansijskim podacima može se zakjlučiti da se investiranje u tradicionalni marketing povećava (osim kada su u pitanju novine). Koliko god se brzo razvijao digitalni marketing, sasvim je izvesno da će i u narednom periodu tradicionalno oglašavanje imati svoju, i to ne malu, ulogu u promociji proizvoda i usluga. Uostalom, to govore i statistički podaci, ali i predviđanja stručnjaka iz ove oblasti. Dakle, ako i dalje imate nedoumica da li da ulažete u tradicionalne vidove oglašavanja nadamo se da smo vam dali dovoljno dokaza da je ono i danas isplativo.
Fotografije: