Koliko slobodnog vremena imaju i kako ga provode mladi u Čačku
Čačak – Način provođenja slobodnog vremena je jedna od određujućih karakteristika stila života mladih a, kada su srednjoškolci u pitanju, upravo u tim sekvencama dana mladi dobijaju slobodan prostor za lični (i grupni) izbor.
Tek kada pritisak odraslih popusti, kada se zaustave svakodnevne rutine, mladi imaju priliku da pokušaju da otkriju ko su oni zaista, šta i koga vole ili ne vole, šta žele da postanu. Za mlade, gotovo da nema važnijeg vremena od slobodnog vremena.
Kroz slobodno vreme odvija se značajan deo socijalizacije mladih – deo koji ih približava njima samima ali i društvu u kome žive. Pod organizovanim slobodnim vremenom se najčešće podrazumeva vreme koje nije ispunjeno aktivnostima škole i nastave.
Tokom istraživanja “Procena mladih Čačka o bezbednosti u gradu” (2015) analiza slobodnog vremena zasnovana je na odgovorima učenika osnovnih i srednjih škola uzrasta od 13 do 18 godina.
U istraživanju koje su na predlog Saveta za javni red i mir grada Čačka, uradile Rada Karanac, sociolog i Katarina Dunjić Mandić školski psiholog, posmatrajući uzorak u celini, najveći broj ispitanih učenika ima od 3-5 sati slobodnog vremena dnevno (35,5%). Sa više od 5 sati slobodnog vremena dnevno je 25,6% učenika (pri čemu skoro svaki deseti ispitanik ima više od 10 sati slobodnog vremena dnevno). Mali broj ispitanika ima samo do sat vremena dnevno (6,3%) ili uopšte nema slobodno vreme (4%).
“Utvrđeno je da se u količini slobodnog vremena razlikuju učenici osnovnih i srednjih škola, devojke i mladići, učenici različitog opšteg uspeha i različitog uzrasta (razreda), oni koji vole i oni koji ne vole da idu u školu. Najčešća aktivnost kojom osnovci i srednjoškolci ispunjavaju slobodno vreme je gledanje TV i slušanje muzike (63,2%). Druženje sa prijateljima (57,5%) i odmaranje/spavanje (55%), su na drugom mestu najčešćih aktivnosti mladih u slobodno vreme”, rekla je Karanac dodajući da je njihovo istraživanje potvrdilo činjenicu da roditelji dobro znaju da sa uzrastom raste broj izlazaka u grad sa društvom.
Kako navodi Karanac, poredeći broj izlazaka u grad učenika iz osnovnih škola i učenika iz srednjih škola, utvrđeno je da srednjoškolci imaju veći broj izlazaka u grad od osnovaca.
Odgovori ispitanih učenika čačanskih osnovaca i srednjoškolaca na pitanje „Gde najčešće izlaziš sa prijateljima?“ pokazuju da su kafić (57,9%) i park (53%) mesta gde naši adolescenti najčešće izlaze. Sva ostala mesta su zastupljena sa manje od 30%. Kulturne manifestacije u gradu (Dom kulture, Galerija, Muzej) posećuje 13,8% ispitanih učenika (15,6% učenika OŠ, 12,3% učenika SŠ). Ukrštanjem odgovora učenika na pitanja „Gde najčešće izlaziš sa prijateljima“ i „Da li se osećaš sigurno/bezbedno u Čačku?“ dobili smo rezultat koji govori da nema razlike u osećaju sigurnosti u Čačku i mesta gde izlaze sa prijateljima”, istakla je ona.
Naša sagaovornica zaključuje da je iznanadio podatak o načinu provođenja slobodnog vremena, jer je bilo pretpostavljeno da je u pitanju Internet, a ne gledanje TV i slušanje muzike, koji zauzimaju “prvo mesto”, dok je Internet tek na “četvrtom mestu”, ali veruje da bi eventualno neko novo istraživanje pokazalo da se Internet “izborio” možda i za prvo mesto na rang listi provodjenja slobodnog vremena čačanskih osnovaca i srednjoškolaca.
PressLider / Marina Trmčić
Foto: ILUSTRACIJA
Ovaj tekst je deo medijskog projekta “Znanju na znanje 2017“ koji PressLider organizuje u okviru konkursa Grada Čačka za osvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja u 2017.godini. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.