POZORIŠNA KRITIKA – Piše Dušan Darijević: „UZMI NOVCE I BEŽI“
O predstavi „Laža i paralaža“ Narodnog pozorišta iz Beograda, režija Jug Radivojević.
Nakon premijere Glumačke radionice Doma kulture i predstave za decu „Snežana i sedam patuljaka“, čačanska publika, imala je priliku i da vidi prvu gostujuću predstavu u novoj sezoni, čast je pripala Narododnom pozorištu iz Beograda i čuvenoj komediji Jovana Sterije Popovića, napisanoj 1830.godine. „Laža i paralaža“ u režiji Juga Radivojevića, premijerno je izvedena na sceni Narodnog pozorišta 2006. povodom dva jubileja, dvesta godina od Sterijinog rođenja i sto pedeset godina od smrti velikog srpskog komediografa.
I uz sve dramaturške manjkavosti, ova komedija o lažnom predstavljanju, nametanju i samoveličanju, pomodarskom prihvatanju trendova iz sveta, ima još kako jako uporište i u Srbiji našeg vremena. Prevaranata i lažnih „careva“ je danas na sve strana, koji su počeli da niču nakon dugih godina izolacije od velikog sveta, k’o pečurke posle kiše. Živimo u društvu u kom se svakojaki šljam predstavlja lažno, kojima je sve lažno i diplome i biografije. Takav svet ima samo jedan motiv, da zgrabi i otme novac od naivnih i beži što pre da ne bude uhvaćen u prevari, ali u lažnom svetu ni to nije tragedija, ako si uhvaćen u laži i lopovliku, nema brige, izvućićeš se već nekako, ni drugi nisu bez putera na glavi. Upravo o tome govori Radivojevićevo viđenje Sterijine „Laže i paralaže“, gde nakon otkrivene prevare Alekse i Mite, nema zaslužene kazne i katarze, prevaranti zbog svega nisu previše ni iznenađeni, ni uplašeni, beže u noć u novu avanturuni novu prevaru, hvala Bogu na ovom svetu ima puno naivnih i lakovernih, svakojakih budala, koje takvi profesionalci mogu sa lakoćom obrlatiti.
Radivojević nije previše eksperimentisao i na silu pokušavao da u nejak dramski tekst učita mnoga značenja i odlike našeg vremena. U predstavu je uneo tek onoliko koliko je potrebno za sat vremena odlične glumačke bravure, pre svega Nebojše Dugalića u ulozi Mite, pomoćnika – bedintera lažnog barona Golića, koji je svoj lik učinio uverljivim, zavodljivim, zahvaljujući izražajnom držanju, pokretu i glasu inteligentnog prevaranta, koji svojim lažima zavodi sa lakoćom slušaoce, a istovremeno iz vida ne gubi ni jelo ni novac, koji su mu primarni cilj. Dugalić je još jednom dokazao da je podjednako dobar komičar, kao što je i dramski glumac. Mitin, pajtaš, Aleksa, odnosno baron Golić u tumačenju Milana Gutovića je stari lisac, ogrezao u prevarama od kojih živi čitav život, koje u starosti obavlja rutinski, profesionalno, ali bez strasti, pomalo umoran od svega i nehajući mnogo, ako u laži bude i uhvaćen. Predstavi je nedostajala Nataša Ninković u ulozi Jelice, koja je bila deo premijerne podele, mlada Brankica Sebastijanović, bila je korektna u svom glumačkom izrazu, odudarala je od ostatka ekipe, ali je u svoju ulogu unela nešto od mladalačke strasti i fantazija devojaka sa duboke periferije ononog, što današnja mladež naziva životom, a to je daleki lepi svet, pun uzbuđenja, strasti i životne radosti, sve suprotno od palanačkog sivila, od koga se naravno želi pobeći, što pre, glavom bez obzira.
Jeličin otac, Marko u tumačenju Borisa Komnenića, koga se uželela čačanska publika u početku je racionalan i obazriv, ali vremenom i on podleže zavodljivim lažima, popuštajući svojim strastima i želji da što bolje uda svoju jedinicu.
Predstava je prilično konvencionalna u izrazu, i u scenografskom rešenju Dejana Pantelića i kostimima Marine Vukasović Medenice.
Sve u svemu neproblematizovana dramska priča, nedovoljno razrađena, pogotovo u međusobnom odnosu likova, previše oslanjanja na pojedinačne glumačke bravure, ali ipak uz veštu montažu scena i dramaturška skraćenja teksta, lako se prati. Čini se da je dugo neigranje na daskama koje život znače ostavilo izvesnog traga kod glumaca i da sve ipak može sa više žara i strasti, ali treba vremena i dodatnog razigravanja.
Predstava je odigrana u skladu sa merama Kriznog štaba u borbi protiv pandemije, trećina sale sa publikom, cena karata 1200 dinara, kao posledica ograničenog broja mesta.
PressLider