TO SE ČEKALO! Uskoro ukidanje „poreza na luksuz“
Vlasnici vozila koja imaju više od 2.000 kubika mogli bi uskoro da prilikom registracije vozila odahnu – kako „Novosti“ nezvanično saznaju, pri kraju je nacrt novog zakona o oporezivanju automobila koji bi trebalo da im značajno umanji namete.
Očekivalo se da će ti novi propisi da zažive već od ovog 1. januara, ali je očigledno da je taj posao ipak preobiman.
Radna grupa, koju čine Poreska uprava, Ministarstvo finansija i MUP, razmatra visinu i način oporezivanja automobila, ali se još tačno ne zna koliko će ubuduće vlasnici plaćati ovu dažbinu.
„U igri“ su najmanje dve opcije, od kojih je jedna da se vozila oporezuju po vrednosti koja bi, najverovatnije, bila procenjivana po katalogu Auto-moto saveza Srbije. Druga varijanta je da se umesto postojećih sedam uvede najmanje devet ili čak 14 grupa po kubikaži vozila.
Jasno je da radna grupa sada traži način da ispravi nepravdu koja je naneta vozačima još 2009. godine uvođenjem ovog sistema naplate poreza po kubikaži. Kako je tada odlučeno da se za vozila preko 2.000 kubika plaća drastično veća suma, u narodu se odomaćio naziv „porez na luksuz“.
Koliki je to apsurd pokazuje i činjenica da na primer vlasnik automobila starog 20 godina sa kubikažom većom od 2.500 kubika plaća skoro isti porez kao što mu vredi automobil! Prodaja automobila veće kubikaže je skoro zamrla pa su se „pobunili“ i uvoznici.
„Nigde u Evropi se ne plaća porez po kubikaži. I u regionu su od toga davno odustali i uveli oporezivanje prema vrednosti vozila“, kaže Dragan Škrnjić, analitičar automobilskog tržišta.
„Moguće je oporezivati vozilo i prema snazi motora.“
Škrnjić kaže da je velika većina država EU problem oporezivanja rešila uvođenjem ekoloških normi, pa se porez plaća prema emisiji štetnih gasova u atmosferu.
KAKO UTVRDITI VREDNOST VOZILA
Ukoliko bi se prešlo na utvrđivanje tržišne vrednosti automobila kao osnovice za naplatu poreza, po svemu sudeći bi se primenjivao katalog AMSS.
U katalogu može da se pronađe novonabavna vrednost svakog vozila po tipu, modelu, kubikaži a zatim se, za konkretan automobil, pronađe koeficijent koji predstavlja stepen amortizacije vozila po starosti, a računa se po broju meseci proteklih od godine proizvodnje. Množenjem koeficijenta sa novonabavnom vrednošću, dobija se tržišna vrednost vozila.
Ovaj katalog sa primenjuje i u slučaju uvoza polovnih automobila ili prenosa vlasništva vozila.