Trasa auto-puta zaobišla selo proroka
Užice – Došlo je vreme da se i kroz užički kraj projektuju prvi kilometri auto-puta, u najavljenem pravcu Požega-Kotroman koji preko Užica treba da spoji Beograd sa Sarajevom. Kuda će tačno voditi, kroz koje selo i preko čijeg imanja, mnogi se upravo pitaju. Povedeni saznanjem da je u užičkoj gradskoj kući ovih dana predstavljen deo trase budućeg auto-puta Beograd-Sarajevo koja prolazi preko teritorije Užica.
Tu su projektanti Saobraćajnog instituta CIP gradske čelnike upoznali sa predlogom kuda treba da prođe ta trasa. – Razgovarali smo i o potrebama Užica, na primer petlja u Zlakusi treba da bude u funkciji razvoja Sevojničkog polja gde ćemo tada imati mogućnost da podižemo industrijska postrojenja – izjavio je gradonačelnik Užica Tihomir Petković, dodajući da je Republika Srbija sa Turskom dogovorila finansiranje projekta za auto-put ovom trasom: – A nakon završetka projekta siguran sam da će naša država obezbediti i novac za izgradnju. Užičani s nestrpljenjem očekuju da za dve godine bude gotova trasa Koridora 11 do Požege, u međuvremenu biće završen i ovaj projekat, pa očekujemo da će krenuti i njegova realizacija. Ovaj deo Srbije tada će postati zanimljiviji za investitore.
Po rečima direktora Zavoda za saobraćajnice u CIP-u Novice Stevanovića, CIP je pre 10 godina uradio generalni projekat auto-puta Požega-Kotroman, a ove godine je sa firmom ‘Tašjapi“ zaključio ugovor za izradu prostornog plana područja posebne namene i izradu idejnog i srodnih projekata. Cela deonica biće duga oko 60 kilometara i petljom u Prilipcu vezivaće se za auto-put Beograd-Južni Jadran. Trasa je zahtevna i prilično teška, teren uglavnom brdski, pa će ovde biti izgrađen priličan broj mostova i tunela.
Tragom tih informacija i izražene zainteresovanosti građana, pogledali smo u gradskoj upravi mapu budućeg auto-puta kroz užički kraj. Na njoj se vidi nova trasa i pravac tog koridora, ali nisu detaljno označena veća i manja naselja kroz koja ona prolazi. Ipak, moguće je ponešto zaključiti, pa se vidi da auto-put ide kroz požeško polje i od petlje Prilipac okreće ka Užicu, vodeći nedaleko od sadašnje magistrale i korita Đetinje. S tim što ide nešto južnije, područjima Rupeljeva, Zlakuse, Potočanja.
– U Gorjanima će biti petlja “Užice istok“, na koju će se Užičani uključivati ako putuju ka Čačku i Beogradu. Ko iz ovog grada putuje prema Sarajevu uključivaće se na petlji “Užice zapad“ u Mačkatu, blizu proizvodnog pogona kompanije “Zlatiborac“ – razjasnio nam je pomoćnik užičkog gradonačelnika Nemanja Nešić koji je prisustvovao CIP-ovoj prezentaciji.
Kad ovaj auto-put bude oko Sevojna, dodaje Nešić, trasa počinje da se penje i negde kod Rujevca ulazi u tunel dugačak oko dva kilometra. Iz njega izlazi kod brda Zabučja i sela Ljubanje, kuda zaobilazi grad Užice. Onda vodi pored novog pogona fabrike “Prvi partizan“ u Dautovcu. Dolazi na petlju “Užice zapad“ u Mačkatu, nastavlja preko Sušice kroz Braneško Polje i Šljivovicu, nedaleko od sadašnje magistrale. Tu, vidljivo je na mapi, auto-put sasvim odvaja od pravca magistralnog puta (koji odatle ide ka severozapadu) i skreće jugozapadno, preko planinskih prostora Semegnjeva. Samo dodiruje obodna područja prostranog sela Kremna, ali se ne približava centru ovog “sela proroka“ niti poznatom skretanju za planinu Taru.
– Trasa ide gotovo nenaseljenim prostorima između Semegnjeva i Mokre Gore, što olakšava radove jer nema eksproprijacije objekata – objašnjava Nešić, dodajući da će se iza Mokre Gore preko Panjka auto-put spuštati na granicu u Kotromanu.
– Predstavnici CIP-a došli su da čuju sugestije sa lokalnog nivoa na ovaj predlog projekta. Moguća su i odstupanja, jer je širok koridor te trase. U svakom slučaju, auto-put je ogromna šansa za razvoj Užica, pozicionira ga kao saobraćajno čvorište i omogućava brz i lak pristup našoj najzanimljivijoj turističkoj regiji u kojoj su Zlatibor, Zlatar, Tara, Mokra Gora, grad Užice, reka Drina – zaključuje pomoćnik gradonačelnika Užica.
(Objavila “Politika“, autor Branko Pejović)