Uska pruga usud sela proroka
Kremna. – Uskoro će decenija otkada je železnica krenula u obnovu uske pruge ka selu Kremna, u koje ni sada, posle toliko vremena, turistički voz “ćira“ još nije ušao. Posle pet obnovljenih kilometara kroz Kremansko polje stala je gvozdena trasa u jednoj livadi nadomak sela proroka, na svega 390 metara od nekadašnje stanice do koje treba da dopre. Godine prolaze, a kremansku prugu, već zaraslu u travu, nikako da završe.
Dok im se prve komšije Mokrogorci odavno diče obnovljenom muzejsko-turističkom železnicom, izuzetnom posećenošću i napretkom tog mesta, Kremanci se u očaju pitaju zašto im je nepravedno zaustavljena prilika da i oni, već viđenim spajanjem sa “osmicom“, steknu izgledne razvojne šanse.
Zamisao da se i u Kremna produži uska turistička pruga, nakon njene obnove u Mokroj Gori, oživela je s kraja prve decenije ovog milenijuma. Valjalo je u Kremanskom polju postaviti oko pet i po kilometara koloseka duž nekadašnje “ćirine“ trase, od stanice Šargan Vitasi do centra sela proroka. S kraja leta 2011. železnica je stupila u taj poduhvat.
Ovim “Železnice Srbije“, pisali smo tada, selo Kremna priključuju na muzejsko- turističku prugu ‘Šarganska osmica“, postavlja se nekoliko kilometara starih šina davno poskidanih sa srpskih pruga. Čitav poduhvat, govorili su nadležni, vredan je oko deset miliona dinara. A završetak pruge do Kremana, rečeno je, otvara mogućnost da ona potom stigne i do Užica (pa da ovaj grad tako spoji s Višegradom) , pri čemu je najavljeno da bi to moglo da se dogodi sredinom 2013. godine.
Bile su to, pokazalo se, nerealne najave. Istina, u sledećim godinama lepo je išlo postavljanje koloseka od Šargan Vitasa kroz Kremansko polje. Gvozdeni put prevaljivao je kilometre i činilo se da je pitanje dana kada će ući u centar Kremana, gde su pored magistrale kao ukras već postavili jednu muzejsku lokomotivu, da prikažu davnašnju privrženost sela železnici.
Ali desilo se neočekivano. Sredinom ove decenije najednom su zaustavljeni gotovo obavljeni radovi. Pruga je celo polje prešla i nenadano stala pred ulazom u Kremna, kod prvih seoskih kuća u blizini kampa “Viljamovka“. Tu se i sada u travi vidi kraj šina, na koje se hvata rđa zbog nekorišćenja. Devet desetina planiranog posla je brzo urađeno, a na samu završnicu se, evo, čeka godinama. Da li je uska pruga usud sela proroka?
Kremancima, kažu, zaista nije jasno šta se tu dešava. Ko im i zašto uskraćuje razvojnu šansu, jer su ulaganja u završetak minimalna prema onome što je već uloženo i napravljeno. Svoj stav o tome, naravno, ima i Dragan Pjević, vlasnik turističke agencije “Kremnaturist“ koji je u zaseoku Tarabići stvorio kompleks “Kremansko proročanstvo“ (hiljade ljudi ga pohodi) da bi se bavio promocijom proročanstva u turističke svrhe:
– Greška je napravljena još u startu obnove uske pruge u ovom kraju. Ako su proroci Tarabići predvideli da će “serbez uživancije“ ponovo oživeti uska pruga s “vatrenim konjem na gvozdenom putu“, onda je trebalo da njena obnova pođe iz Kremana odakle su proroci, a ne iz Mokre Gore. Kremna su nekad bila glavno čvorište “ćirine“ železnice dok je ona ovuda saobraćala pre ukidanja. Sa dve stanice: jednom u centru sela, drugom u Šargan Vitasima koji pripadaju Kremnima.
– Neke nejasne sile kao da ometaju završetak tih nekoliko stotina metara. Ne završe li ih, uludo su utrošena državna sredstva da se glavni deo kremanske pruge napravi. Jasno je da se ni proroci Tarabići ne bi radovali ovakvom oklevanju. Ima njihova poruka: “Ko vodi računa o Kremnima, dobro je i njemu’‘, svi vladari koji dobro čine ovom selu dugo vladaju. Uprkos svemu, raste u ovo vreme interesovanje turista za Kremna, mnogi nam dolaze. U ovoj godini ovde je prodato oko 200 placeva, u selu se završava dvadesetak vikendica. Svemu tome pogodovao bi završetak uske pruge. Nadamo se, ipak, da će “ćira“ stići u Kremna – kaže promoter Kremanskog proročanstva.
Nadležni se odavno ne oglašavaju o završetku kremanske pruge. Zato smo minule sedmice u mokrogorskom kompleksu “Šarganska osmica“ pitali predstavnika “Infrastrukture železnice Srbije“ kad će ono nezavršeno parče biti gotovo. Nebojša Mladenović, glavni koordinator za turizam i ugostiteljstvo u MTK “Šarganska osmica“, kaže o kremanskoj pruzi:
– Obnovljeno je pet kilometara, preostalo da se završi 390 metara. Time bi oživela ona ideja da pruga spaja “od Tarabića do Andrića“. Još 2014. u železnici su bila odvojena sredstva za potpun završetak pruge do centra Kremana. Ali dogodile su se potom poplave u Srbiji, došlo i do oštećenja barske pruge, pa su zbog iznenadnih potreba ta sredstva za barsku prugu preusmerena. Zato je ova ostala nezavršena. Videćemo kada će se završiti, zaslužuju Kremna da imaju usku prugu i “ćiru“ koji njome saobraća.
(Objavila “Politika“ autor Branko Pejović)