VOZIO JE I VOJVODU I KRALJA

Deda Arsenije je bio takav stručnjak da je po zvuku odmah znao koji je kvar u kolima. Sećam se kad smo u školi učili o vojvodi Mišiću i Karađorđevićima i kako sam se hvalila drugarima kako je moj deda bio njihov vozač – kroz osmeh se priseća Mirjana Jovanović, unuka nekadašnjeg vozača i automehaničara Arsenija Matovića.

- Arsenije Matović (levo) sa kolegom
– Arsenije Matović (levo) sa kolegom

Koreni porodice Arsenija Matovića, rođenog 1897. godine, potiču iz zaseoka Preseka, kod sela Močioci u okolini Ivanjice. Taj predeo se često opisuje kao „mala Švajcarska“ zbog nesvakidašnje prirode koja ga okružuje. U kući, koja i dalje postoji, danas niko ne živi, ali iz izvora, na koji je porodica Matović nekada išla, voda i dalje teče.

Arsenija su teška vremena zadesila već u sedamnaestoj godini života kad je početkom Prvog svetskog rata odveden u logor. Težak svega 36 kilograma, pred kraj rata je poslat u Italiju na oporavak gde je ujedno učio i automehaničarski i metalostrugarski zanat. Naučio je da vozi, popravlja i pravi delove za automobile.

U to vreme, mali broj ljudi je znao da vozi automobil, a Arsenije je, kad se posle rata vratio u Srbiju, odmah dobio posao vozača u Generalštabu. Prva dužnost mu je bila vožnja vojvode Živojina Mišića. Budući da se vozačko umeće u tadašnje vreme veoma cenilo, njegova plata je bila veća od učiteljske koja se smatrala veoma solidnom. Magistralni putevi su bili kaldrmisani, asfalt je bio retkost, pa su Jugoslavijom preovladavale džade i prašnjavi seoski putevi.

- Arsenije Matović
– Arsenije Matović

Posle Mišićeve smrti 1921. godine, Arsenije je vozio ministra i načelnika Generalštaba Petra Pešića do 1929. godine. Istovremeno je vozio i rukovodioce u Ministarstvu vojske, a pred početak Drugog svetskog rata i generala Dušana Simovića koji je državnim udarom zbacio pronemačku vladu. Arsenije se privatno nije družio sa zvaničnicima koje je vozio. Njegov automobil je bio tamnozeleni „pakard“ od 140 konja.

– Za vreme jedne velike zime u Beogradu, kad je bilo blizu minus trideset stepeni, jedino je on uspeo da upali automobil od svih vozača u Generalštabu i bio sav ponosan – priseća se Dragan Jovanović, zet Arsenija Matovića.

Tokom Drugog svetskog rata, Arsenije je sa suprugom i dvoje dece živeo u Beogradu. U tom periodu je započela njegova dužnost na Belom dvoru, radeći kao vozač kraljevskoj porodici Karađorđević. Vozački kadrovi su tada bili posebno proveravani, i Arsenije je na preporuku ljudi iz Generalštaba došao do dužnosti kod Karađorđevića. Pored svakodnevnih dužnosti, vozio ih je i na more, na odmor u Crikvenicu. Ostajao bi tamo koliko i oni.

– U Crkvenici je bilo mnogo Mađarica, a ja mlad – u šali bi govorio Arsenije. Voleo je boemski život, a kako je imao malo vremena za svoj privatni život nije slučajno što se, prema tadašnjim merilima, oženio sa 30 godina. Njegova supruga Sultanija – Sulta, domaćica i šnajderka koju je mnogo voleo, bila je 11 godina mlađa od njega.

arsenije-matovic-vozac-karadjordjevica-2

Zanimljivo je napomenuti da je Arsenije Matović učestvovao u transportu porodice Karađorđević kad je bila prinuđena da beži iz zemlje 1941. godine. Nekoliko puta je vozio relaciju Beograd – aerodrom Nikšić jer su Karađorđevići sa sobom nosili veliki broj ličnih stvari. Zvali su ga da prebegne sa njima, ali je to odbio jer nije želeo da ostavi svoju porodicu. U povratku sa poslednje ture, kad je prošao Tuzlu, Nemci su mu oduzeli vozilo u korist okupacionih snaga. Ne zna se kako se vratio u Beograd. Nastavio je da se bavi svojim poslom, radeći na Autokomandi u vojnoj bazi, popravljajući i vozeći automobile i kamione. Tu je radio do kraja rata. Službenici nove jugoslovenske vlasti su mu ponudili da bude njihov vozač, ali to nije prihvatio rekavši da „ne vozi gore od sebe“. To ih je razljutilo i Arsenije je dobio prekomandu za Tehnički remontni zavod u Čačku. Tamo je ostao do penzije.

– Čiča je radio na kompletnoj defektaži raznih oruđa. Vrlo disciplinovan, bio je cenjen i poštovan od rukovodstva i kolega – kaže Arsenijev bratanac, Čačanin Dušan Matović.

Arsenije se sa porodicom vratio u svoju beogradsku kuću na Maleškom brdu 1959. godine.

– Deda i baba su živeli u Gučevskoj ulici, a komšija im je bio Đorđe Karađorđević. Viđala sam ga kad sam bila devojčica i deda mi je govorio da je to naš princ. Čudila sam se, otkud princ, jer je nosio je francusku kapu i stari kaput – priseća se Mirjana Jovanović.

arsenije-matovic-vozac-karadjordjevica-4
– kuća u Gučevskoj koja još postoji / Sulta sa decom Ljubicom i Nikolom, sestrom Jelisavetom i dve rođake

Arsenije se i u penziji bavio automehaničarskim poslom u radionici, u podrumu svoje kuće. Bio je vrsni stručnjak po pitanju mehanike.

– Jednom prilikom smo prali kola kod njih u dvorištu. Deda sedi i čita novine. U jednom trenutku kaže: „Dragane, ne radi ti treći cilindar. Čujem da ti škljoca usisni ventil.“ Kad sam proverio, zaista nije radio – kroz osmeh kaže Dragan Jovanović.

Deda je bio mnogo dobar čovek. Staložen. Deca su ga obožavala jer je voleo da se sa njima igra i razgovara. Mojim sestrama i meni je pričao bajke. Nikada nije povisio glas na nas. Često nas je vodio u šetnje. Uvek je nosio „Politiku“ pod rukom. Bio je ponosit, skroman, zadovoljan svojim životom. Patrijarh German mu je svake godine čestitao slavu. Često je neko od familije dolazio kod njega u posetu. Bio je najprisniji sa svojim bratom Gligorijem, trgovcem iz Čačka. Sećam se koliko su mi bili slatki kad sam bila devojčica. Obojica kratko potšišani, sa naočarima, deda Glišo uvek skockan, a deda Arsenije je do kraja života nosio radničke bluze. U njima se najbolje osećao – priseća se Mirjana Jovanović.

Arsenije Matović je preminuo 1985. godine, pet dana posle supruge Sulte, dve godine posle njihovog sina Nikole.

– Objavljeno u magazinu Ilustrovana politika 4. 8. 2015.

http://- https://www.facebook.com/dusan.veselinovic.9 https://www.instagram.com/it_is_dulle/

Prestiž / Dušan Veselinović

Ostavite odgovor

Komentari objavljeni na portalu PressLider nisu stav vlasnika, niti redakcije portala. Molimo Vas da prilikom komentarisanja tekstova ne koristite govor mržnje, pretnje, psovke, kao ni uvrede na verskoj, nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi. Zabranjeno je postavljanje reklamnih linkova, kao i pornografskog i politički ekstremnog sadržaja. Redakcija PressLider zadržava pravo da ne objavi komentare neprimerenog sadržaja, kao i one koji sadrže osvrt na nečiji privatan život i ličnost.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *